Słowo (np. pizza):
Miasto:

Jesteś w > Regiony > Bielsko - Biała > Dzielnice miasta > Mikuszowice Krakowskie i Śląskie

Mikuszowice Krakowskie i Śląskie

de
Mikuszowice Krakowskie to południowa dzielnica Bielska-Białej, położona ok. 8 km na południe od centrum miasta, na prawym brzegu rzeki Białej. Mikuszowice Śląskie znajdują się po zachodniej stronie rzeki. Dzielnica znajduje się w Bramie Wilkowickiej u podnóża Łysej Góry. Do Mikuszowic można dojechać autobusami MZK Bielsko-Biała linii 2, 9 i 10. W 1968 roku włączono sołectwo Mikuszowice Krakowskie do miasta Bielsko-Biała. Liczba mieszkańców wynosi ok. 3 tys. Przez Mikuszowice Krakowskie przebiega linia kolejowa i droga łącząca Bielsko-Białą z Żywcem.

Dawniej Mikuszowice były małą wsią powstałą ok. 1300 roku. Nazwa pochodzi najprawdopodobniej od zasadźcy i pierwszego sołtysa wsi - Mikołusza. Na przełomie XVII i XVIII wieku grasowali tam zbójnicy. Najbardziej znani to: Rogacz z Wilkowic, rodzina Kubiców, a wśród nich Tomasz Kubica zwany Szaławiłym; bracia Klimczokowie - Jan, Mateusz i Wojciech. Ostatnią bandą zbójecką była banda, której przewodniczył Fabian Gawlas. Zlikwidowano ją w 1795 roku.

W Mikuszowicach warto zobaczyć kościół świętej Barbary oraz willę myśliwską barona Ottona Klobusa z Łodygowic, wybudowaną w latach siedemdziesiątych XIX w. Obecnie znajduje się tam restauracja "Villa Barona", wcześniej "Dworek".

Z Mikuszowic prowadzi kilka szlaków turystycznych:
  • czerwony na Magurkę
200 m za restauracją "Villa Barona" w stronę Żywca szlak odbija od ul. Żywieckiej w kierunku zachodniego zbocza Łysej Góry ul. Prostą. Pierwszy odcinek prowadzi uliczkami wśród domków jednorodzinnych aż do przydrożnego krzyża, dalej stromą ścieżką przez las na grzbiet Łysej Góry. Stąd skręcając w prawo można w kilka minut dojść do szczytu Łysej Góry (660 m n.p.m.) by przekonać się, że nie jest wcale taka łysa. Szlak jednak skręca w lewo w kierunku Łysej Przełęczy, ta z kolei rzeczywiście jest łysa co pozwala nam podziwiać widoki w kierunku Straconki oraz Beskidu Śląskiego. Tutaj spotykamy koniec czarnego szlaku oraz szlak żółty, który również prowadzi na Magurkę ale bardziej stromą scieżką, my zaś idziemy wygodną szeroką "spychaczówą" podziwiając z lewej coraz szerzej otwierającą się panoramę Bielka-Białej. Po przecięciu zielonego szlaku dochodzimy do polany Sokołówki, tu spotykamy szlak niebieski od którego odbijamy w lewo przy końcu polany i po kilku minutach dochodzimy do schroniska na Magurce.
ze stacji Bielsko-Biała Mikuszowice ulicą Żywiecką szlak prowadzi w stronę granicy miasta. Tutaj warto zwrócić uwagę na przydrożny krzyż upamiętniający potyczkę obrońców szańców mikuszowickich stoczoną 8 marca 1656 roku ze Szwedami. Po następnych dwustu metrach odbijamy od ulicy w lewo i stromym podejściem dochodzimy do dużej polany pod Rogaczem ze znajdującą się na niej chatką studencką (dawna gajówka barona Klobusa), dalej obchodząc polanę z prawej strony w chodzimy w las, mijając niewielkie polanki podchodzimy na grzbiet Rogacza, tu dochodzimy do przysiółka Magurka Wilkowicka gdzie spotykamy szlak żółty, skręcamy w prawo, podchodzimy na szczyt Rogacza (828 m n.p.m), zanim dojdziemy do schroniska na Magurce miniemy jeszcze sklepik (czynny w lecie, również w niedziele), i spotkamy szlaki niebieski z Przegibka i zielony ze Straconki.
  • czarny na Łysą Przełęcz
z ostatniego przystanku linii nr 2 pod "Stalownikiem" idziemy drogą wzdłuż potoku Skleniec mając z lewej strony widok na opuszczony i niszczejący budynek dawnego Sanatorium Gruźlicy i Chorób Płuc, a później Szpitala Miejskiego. Stromym podejściem przez las dochodzimy do Łysej Polany gdzie spotykamy czerwony szlak z Mikuszowic i żółty ze Straconki

bladzmiana

Komentarze

Mikuszowice
Data: 2010-12-23 Autor: nie zarejestrowany ~eja z bielska
Sto lat, sto lat, niech żyją, żyją nam Sto lat sto lat niech żyją, żyją nam Jeszcze raz jeszcze raz niech żyją, żyją nam Niech żyją nam A co? Mikuszowice Krakowskie i Śląskie! Niech im gwiazdka pomyślności nigdy nie zagaśnie, nigdy nie zagaśnie, a kto za nie nie wypije, niech go piorun trzaśnie. Niech im życie lepsze będzie niż rakowa zupa, niż rakowa zupa, niech im życia nie odmówi żadna zdrowa d.pa. Niech im w życiu tyle szczęścia ile mają w miłości, A kto nie ma ich na własność, niech połamie kości. Niech je zła moc już opęta od Szczyrku po Poznań, Niech im zawsze się przytrafia dużo dobrych doznań. Niech im zawsze wszystko dobre pasuje z zazdrości, Niech zostaną w naszym mieście do swojej starości. Niech się zawsze im powodzi tak jak było wtedy, Niech w swym życiu nie zaznają nawet małej biedy. Niech je dużo więcej dzieli, mało od Lipnika, Niech im Mikuś, ich opiekun, dwie salwy przytyka. Niech się zawsze stają naszym dobrym położeniem, Niech się cieszą w naszym mieście dobrym powodzeniem.

Dodaj swój komentarz :

Powiadom mnie o nowościach:
Statystyka
Ilość artykułów:207
Mikuszowice, Mikuszowice Krakowskie, w Mikuszowicach, kościół świętej Barbary, szlaki turystyczne z Mikuszowic, Mikuszowice Śląskie Beskidy, zabytki, witamy, muzea, historia bielsko, willkommen, zabytkowe cmentarze, tego już nie ma, zasłużeni mieszkańcy, zabytki bielsko, książki i albumy o mieście, ciekawostki z miasta, warto zobaczyć bielsko, ważne daty, rynki i place, angielski bielsko, szkoły językowe bielsko